Nieuwe tripjes en drukke (feest)dagen!

Hallo iedereen,

Ik besef weer eens dat het al veel te lang geleden is dat ik nog wat op mijn blog heb geschreven. Het zijn zo'n drukke dagen dat ik er bijna niet aan toe kom om iets neer te schrijven, vandaag neem ik de tijd om jullie weer wat nieuwtjes te vertellen.

6 maart was het groot feest in Suriname, vrijdag was een vrije dag omdat het Phagwa was. Het Holifeest, Holi-Phagwa of Phagwa, is een Hindoeïstisch feest dat jaarlijks rond de maand maart gevierd wordt en in feite een combinatie is van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Het Holifeest kenmerkt zich door dans, zang en het strooien met gekleurd poeder, parfum (Goelaal) en ze sprenkelen gekleurd water (Abier).

We vertrokken volledig proper en in onze witte kledij rond 14u naar de Palmentuin, daar waren ze allemaal al goed aan het vieren, het duurde geen 5minuten, en ook wij hadden kleur op ons! We kochten poeder en begonnen aan onze doortocht tussen de vele kleurtjes, kinderen, stagiairs en anderen mensen die phagwa vierden. Het was mooi en warm weer, er was muziek, ien heel de stad was in de ban van phagwa! We namen een kijkje op het onafhankelijksplein, daar stonden twee grote podia's opgesteld, waar later op de avond het groot feest zou plaatsvinden. Later op de avond zijn we even overhuis gegaan, zijn we nog iets in de Mcdonalds gaan eten en zijn we terug gegaan voor het avondfeest. Er waren bekende dj's en zowat heel Paramaribo was aanwezig op het plein. Zelfs toen het begon te regenen dansten we gewoon door, we werden nog vuiler dan dat we al waren doordat de regen zich mengde met het poeder, maar voor ons geen probleem. Om 2u waren we weer thuis, van een onvergeetelijke fijne dag! SUBH HOLI (de beste wensen!)

Nadat we uitgerust waren van phagwa en onze wassen gedraaid hadden, alsook ons lichaam voldoende geschrobd te hebben om toch maar die kleurtjes eruit te krijgen zijn we zondag naar de Javaanse markt geweest, het was er erg gezellig! Ze hadden enorm veel fruit en groenten, en ook meer lokalere producten. We hebben toen even rondgewandeld langs de kraampjes en verwenden onszelf met een fruitig en zoet drankje genaamd: "Schaafijs" (Ze schrappen ijsschilfers/stukken van 1 grote ijsblok en voegen er siroop aan toe).

Tijdens de week gebeuren heel wat leuke dingen op stage, woensdag zijn de meisjes gaan sporten op het sportterrein van het Christoforus internaat. Ze oefenen op de technieken van slagbal (=Baseball) want in april doen ze mee aan een tornooi tussen verschillende internaten, en ook zij willen graag met de beker naar huis komen. Ik ben alvast van  de partij, met mijn spandoek en camera om voor de meisjes te gaan supporteren GO GO GO!

Verder heb ik nog korte nieuwtjes van deze en afgelopen week:

- Ik ben op stage begonnen met het geven van individuele begeleiding aan twee meisjes met emotionele/psychische problemen.

- Ik heb profielfoto's gemaakt van de meisjes om hun dossiers up-to-daten

- We hebben 2 high tea party's gehad voor het afscheid van stagiaires

- Ik ben voor het eerst op bezoek geweest op school bij de meisjes van het internaat voor een gesprek met hun directrice

- Jammer genoeg blijft de Chikungunya mij achtervolgen, waardoor ik op sommige dagen nog met hevig pijnen en last zit in mijn voeten/enkels en handen/polsen!

- Ik eet elke middag op het internaat rijst, dus ben er zeker van dat ik nadien gedurende een heel jaar geen rijst meer wil of kan eten.

Afgelopen weekend zijn we voor de eerste keer op weekendtrip gegaan naar Brownsberg. Vrijdagavond bij thuiskomst van stage hebben we onze spullen ingepakt en zijn we op tijd gaan slapen. Zaterdagochtend werden we door busjes opgewacht, we namen een korte ontbijtstop bij een restaurantje en kregen  broodjes met ei of kaas en koffie/thee. Nadien zijn we nog doorgereden tot onze aankomst bij Berg en Dal adventure park. We waren met een groep van 15 ongeveer, waarvan een 10-tal mensen de kabelbaan hebben gedaan. Ik heb voor een ander avontuur gekozen, ik ben met 4 anderen op stap gegaan door de bossen. Onze gids had heel wat interessant informatie over de beestjes en de planten die we tegenkwamen. Enkele uren later, zijn we terug doorgereden. We hadden een drukke dag met een strak schema, tweede stop was aan de waterkant..waarbij we instapten in een bootje die ons naar een afgelegen eiland bracht, daar kregen we onze lunch (rooti) en frisdrank en konden we gezellig relaxen op het strandje met de mogelijkheid om te gaan zwemmen (Waarschuwing: Opletten voor de piranha's) Het uitzicht was prachtig en het weer was warm! Laatste stop van de dag, de aankomst op Brownsberg.. We kregen 'barakken' toegewezen waarbij we een slaapplaats mochten uitzoeken en snel even uitpakken. We aten Saoto soep (beetje te vergelijken met waterzooi) en gingen s'nachts op avondwandeling opzoek naar dieren.. Helaas geen spectaculaire vangst enkel een slang en een kikker. Afsluiter van de dag met z'n allen rond het kampvuur!

Het werd een korte nacht want om 6.30u was ik al wakker, om naar de zonsopgang te gaan kijken vanuit het uitzichtpunt, jammer genoeg geen groot succes. Het was een mistige ochtend waardoor er teveel mist en wolken waren en het uitzicht niet echt was zoals gehoopt. Niet getreurd, na een uitgebreid ontbijt met pannekoeken, brood, groentjes, eieren.. Was het tijd om opstap te gaan.. Rugzak, stevige stap/wandelschoenen, conditie/uithouding, wandelstok, camera, zwemgerief is wat je nodig had om die dag door te komen! We vertrokken richting de watervallen, de eerste waterval die we hebben gezien was de Irene waterval, we moesten goed op de weg letten want van tijd tot tijd kwamen we wel eens slangen/gifkikkers tegen. Nadat we opgefrist waren, trokken we verder de bossen in, richting de Leo waterval.. Het duurde een hele tijd voor we die bereikt hadden, enkele obstakels zoals giftige slangen op de weg, moeras gedeelten, steile hellingen en trappen, modder om in uit te glijden maakten onze tocht niet gemakkelijker, maar waar een wil is, is een weg en we bereikten ons doel! (de terugweg, was een zeer vermoeiende en uitputtende tocht, want naar beneden afdalen is één ding, maar je moet ook nog  alles terug naar boven klimmen...) Het beste van de dag is dat we: AAPJES hebben gezien, agoeti (soort haas/cavia maar in het groot), kikkers, slangen, prachtige vogels,..         Quote van het weekend: Keep going.. Eacht step may get harder, but don't stop the view is beautiful !!!

Deze week terug wat rust, om ons dan weer voor te bereiden op de paasvakantie die in aantocht is waarbij we onze grootste trip gaan maken richting: Voltzberg en de Raleighvallen!

Vele zonnige groetjes :-)