Paasvakantie

Hallo iedereen,

Het is inderdaad weer veel te lang geleden, ik weet het! Sinds 1 april is het hier Paasvakantie, de meisjes van het internaat zijn allemaal naar huis of naar familie. Dit betekent dat ik dus ook vakantie heb tot 19 april. 1 april ben ik nog op verschillende scholen langsgeweest om de rapporten van de meisjes te gaan ophalen! Nadien was het écht vakantie voor me :-) 

We hebben de paasvakantie  (ik en 5 andere meisjes) goed ingeluid door 4 dagen op trip te gaan naar de Raleighvallen en Voltzberg. We zijn vrijdagochtend samen met zo’n 70 andere stagiaires vertrokken met de bus. Ongeveer 4,5 uur duurde de busreis op de bauxietweg.. Enja, het was nogal hobbelig bobbelig.. en daarna moesten we nog 3 uur met de boot varen. Toen we de boot met de bagage inhaalden, kwamen we erachter dat die het moeilijk had. Hij was veel te zwaar geladen waardoor er water in de boot was gekomen. De spullen die onderop in de boot lagen, zouden nat zijn... Guess what? Mijn zak zat erbij, ik was één van de gelukkigen met een volledige natte zak.

Toen we aankwamen bij de accommodatie op het Fungu eiland was ik erg onder de indruk van het prachtige hangmattenkamp en de mooie omgeving. Aan de waterkant stond een groot houten gebouw met 3 verdiepingen om hangmatten in op te hangen. Omdat al mijn spullen nat waren, had ik geen droge kleren om aan te trekken en ook geen droge hangmat voor die eerste nacht dus moest er een oplossing worden gevonden. Na een tijdje kwamen ze terug om ons te vertellen dat we, samen met nog een paar anderen van wie de hangmatten ook nat waren geworden, mochten slapen in een verblijf wat verderop. Ik sliep met Karo en Lies met 3 op een kamer met 2 bedden, we schoven deze tegenéén en hangde er onze klamboe overheen zodat we een echt tentenkamp hadden gebouwd. De kamer had geen ramen (aan twee kanten was de kamer gewoon open) en je keek uit op het water. Verder hadden we een badkamer voor onszelf. Zo'n luxe heb ik hier nog nooit gehad! Geluk bij een ongeluk dus :-).

De trip was verder superleuk. De leukste dag vond ik de zondag, toen gingen we de Voltzberg beklimmen. We zijn ’s ochtends vroeg om 8 uur vertrokken en kwamen om 17:00 uur weer terug. De tocht was 2u heen in de jungle, gelukkig dat ik goed gezelschap had waardoor het wandelen net weer iets leuker werd. Het laatste deel van de tocht was het zwaarst, je moest op een gegeven moment supersteil omhoog. Vooral de hitte maakte de tocht vermoeiend. Maar wie niet waagt, niet wint! Super tof gevoel om de top te bereiken! De terugweg was er dan weer teveel aan, mijn voeten en benen waren uitgeput!

De avonden hebben we doorgebracht op de rotsen. Het is daar ’s avonds heel mooi, de maan zorgt voor een gezellig sfeerlichtje. Nu ik dit zo typ, vind ik het echt jammer dat ik weer thuis ben, want het is er zalig ontspannen. We hadden enorm veel plezier op trip, de sfeer zat er goed in, het eten was lekker, het weer zat ons mee. Ohja voordat ik het vergeet, ik heb zaterdag aapjes eten gegeven met bananen.. Was erg leuk om te doen! (De foto's zijn te bekijken in de fotogalerij)

6 april waren we terug thuis van trip.. We deden onze was en deden het rustig aan want 4 dagen later zouden we alweer op trip vertrekken. 10 april vertrok ik samen met Lotte en Lies naar Albina (de grens in Suriname) daar zouden we enkele zaken afhandeling ivm met ons visum/toeristenkaart. Het werd een avontuurlijk, spannend en stressvol dagje! We stempelden ons uit Suriname en binnen in Frans-Guyana, daar bezochten we de gevangenis van Papillon was heel leerijk. Het was verrassend om te zien hoe anders Frans-Guyana eruit zag, de bevolking sprak frans, we betaalden terug in euro's, er waren enorm veel peugeots te zien op de weg.. Het leek wel mini-frankrijk! Na een paar uur te hebben rondgewandeld moesten we ons weer uit F.Guyana stempelen en opnieuw in Suriname.. De hele dag gingen we douane-posten in en uit, en kreeg mijn paspoort stilaan de vorm van een kleurboek vol met stempels! But we did it !! Einde goed, al goed :-) We konden ons weekend niet beter inzetten dan door te varen naar Galibi.

Galibi is een prachtig eiland waar je enorm grote zeeschildpadden kan spotten. We werden hartelijk ontvangen door de lokale bevolking en verbleven in een lodge. We hadden een kamer voor ons drie, dus dat was goed en gezellig. We gingen naar een lokale volleybal wedstrijd kijken en s'avonds aten we rijst, met kip en groenten (what a surprise, hé?) Nadien trokken we onze regenjassen en lange broeken aan en gingen we met de boot varen.. We kwamen op een andere eiland aan waar we de zeeschildpadden troffen. Ze waren enorm groot, ongeveer 1m20 - 1m50 en zo'n 450KG.. Zeer indrukwekkend om te zien, het was pikdonker en je mocht geen foto's nemen met flits of met een zaklamp schijnen anders zou je hun proces verstoren. In april is het namelijk de tijd van het jaar waarin ze hun eieren leggen. Ze graven een kuil en leggen dan hun eieren erin, ze kunnen wel 60 à 120 eieren leggen in één keer. Het is heel mooi om te zien... Rond 1u waren we terug, uitgeput van de hele reis kropen we snel in ons bed. De volgende dag.. zijn we een dorpswandeling gaan maken, gingen we langs de souvenirwinkel waarbij allerlei handgemaakte juwelen werden verkocht, echt heel moooi! We gingen voor het eerst sinds we in Suriname zijn in de zee (eigenlijk rivier) zwemmen. We hebben ons zoals kleine kinderen geamuseerd in het water, al springend over de golven heen. In de late namiddag was er een volleybaltornooi we gingen kijken en maakten nieuwe vrienden met de lokale jongeren. We reden quad door het zand en bezochten zo het eiland! s'avonds was er nog een lokaal feesje in een leegstaand huis, met een DJ en 1licht. Het was primitief, maar erg gezellig! We hebben goed gelachen en gedanst.. Zondag gingen we weer naar huis, afscheid nemen van gastvrije en vriendelijke mensen is nooit gemakkelijk, maar het was super met hen!

Home sweet home.. Nu al even terug thuis sinds de trip, de regentijd is begonnen waardoor het al elke dag van de week heeft geregent, niets aan te doen! Binnenzitten en series/films kijken en tussendoor ook omdat het moet voor school werken. Dit waren zowat de laatste nieuwtjes vanuit Suriname. Veel leesplezier en tot over 2 maanden (Time flies) !!!