Zonnige daguitstap en eerste stagedag!

Hallo,

Afgelopen weekend ben ik samen met nog 7 andere meisjes (vriendinnen) naar Nieuw-Amsterdam op daguitstap gegaan met onze fietsen. We zijn zaterdagochtend vertrokken met een volle rugzak: water, pic-nic, pomp enz.. We hebben eerst een 30-tal minuten gefietst richting Leonsberg, vanaf daar hebben we onze fietsen in de boot geplaatst en hebben we de rivier overgestoken naar de andere kant. Eens aangekomen op Nieuw-Amsterdam zijn we een fort gaan bezichtigen dat nu een openluchtmuseum is. Het was boeiend en hebben veel leuke foto's gemaakt. We hebben daar ons middagmaal opgegeten en zijn nadien weer op de fietse gekropen, het was een mooie en lange fietstocht doorheen Nieuw-Amsterdam, nadien heeft de boot ons terug gebracht naar 'Waterkant' en zijn we thuis nog wat gaan drinken met ons allen. Het was enorm mooi en warm weer die dag, resultaat op het einde van de uitstap: goed bezweet, verbrand en work-out van de dag gehad!  Ps: Foto's van de uitstap zijn in de fotogalerij te bezichtigen.                                                                     

S'avonds zijn we voor de eerste keer gaan uiteten met de hele groep. We zijn in Bar Zuid gaan eten, dit is een gezellig restaurant in de buurt van de Waterkant. Ik heb een pizza 'buffalo' gegeten met pesto, mozarella enz.. Was erg lekker en hadden vooral veel honger na zo'n vermoeiende dag. Nadien hebben we het thuis wat gezellig gemaakt en zijn we daarna naar de zsa zsa zsu vertrokken een discotheek in Paramaribo. Dat was een hele leuke avond, met goeie muziek, veel plezier , een goeie sfeer onderling tussen de meisjes. Heel wat dansuren later waren we rond 5.45u terug thuis van ons avondje stappen (raar om te weten dat ik dan ging slapen terwijl de meerderheid bij jullie al wakker was BE (9.45u).

Zondag was rustdag en wasdag en dan zijn we ook in de ochtend/middag naar de Tourtonne markt gegaan met de fiets, een marktje met vooral veel kraampjes met groenten en fruit. We hebben: limoenen, courgette, tomaten, mandarijnen enzovoort gekocht. We hebben ook uit een verse kokosnoot gedronken. Eens we dan terug thuiswaren en alles hadden uitgeladen hebben we de was opgehangen en s'avonds hebben we het weekend afgesloten met een lekkere maaltijd: wraps met groenten.

Maandag:  Verhuis + Eerste stagedag.                                                                                                                                     Vandaag zou ik verhuizen naar mijn definitieve kamer die groter is en uitgerust is met airco, ik zou eindelijk mijn valies eens kunnen uitladen. In de ochtend is de huisbazin langsgekomen en heeft ze mijn nieuwe kamer (boven) in orde gemaakt. Ik zou na 19u (het einde van mijn stagedag) verhuizen naar mijn nieuwe kamer. Toen ik thuiskwam hing er een briefje, waarop stond dat de ramen kapot waren, waardoor deze nog hersteld moesten worden en dus moest ik het verhuizen nog een dagje uitstellen.

Maandag was ook mijn eerste stagedag. Om 13u was ik met Nele op onze stage, we zouden elke middag op het internaat eten s'middags. Toen we aankwamen waren de meisjes nog niet thuis, maar even later kwamen ze één voor één binnen en werden we begroet met 'goeiemiddag' De meisjes zijn erg beleefd en vriendelijk. Ze zijn zich dan gaan omkleden en hebben de roze polo van het internaat aangetrokken. (Deze polo ga ik ook moeten aandoen, deze ga ik vandaag kopen). Rond 14u (later dan voorzien) zijn we gaan eten in de grote eetzaal, ik werd uitgenodigd door C. een meisje van 13jaar die vroeg of ik naast haar wou komen zitten om te eten. Ik heb naast haar plaats genomen.. Eerst moesten we allen rechtstaan om voor de maaltijd te bidden. Nadien mochten we aanschuiven aan het buffet. We kregen een plateau, bord en bestek en werden aan het buffet bediend door de meisjes van het internaat. Er was kip, rijst, sla met tomaten en ajuinen, vis, pikante sausjes enz.. Per tafel zater er een 6-tal meisjes, ik maakte voor het eerst kennis met de meisjes. Als dessert aten we watermeloen, en nadien sloten we het eetmoment weer af met een gebed. Dan was het corvé tijd (huishoudelijke taken) voor de meisjes, en zijn wij met alle stagiars gaan vergaderen over enkele agendapunten, nadien hebben we ze huiswerkbegeleiding gegeven. Ik merkte op dat hun cursussen, boeken wel ouderwets zijn, moest ook even terug mijn kennis opfrissen toen ik een meisjes moest helpen met haar biologie rond celwanden, kernen enz... Nadien hebben ze een uurtje studietraining gekregen. De eerste dag moest ik nog wat zoeken, wat mijn taak nu specifiek was en hoe ik dit moest aanpakken, we hebben dan even samengezeten met Ariana en zij heeft ons dan weer opweg geholpen, zodat ik vandaag weet wat er exact van mij wordt verwacht te doen op het internaat.

Zo weten jullie weer wat meer over wat er hier gebeurt... verder komt mijn verjaardag dichter in de buurt dus zijn we leuke plannen aan het maken voor het weekend!

Roxane